Klimaatverandering en de enorme opgave in (achterstallig) onderhoud en noodzakelijke aanpassingen van de infrastructuur in steden, gecombineerd met stijgende kosten voor grondstoffen, maken dat de gebruikelijke manier van renovatie en vervanging van civiele infrastructuur simpelweg niet meer voldoet. De doorlooptijd is te lang en de kosten zijn te hoog of te onvoorspelbaar.
Het project Levensduurverlenging is gericht op het dempen van de vervangings- en renovatieopgave door het ontwikkelen en testen van nieuwe ontwerpen en werkwijzen die het mogelijk maken om infrastructuur langer operationeel te houden. Dit vraagt zowel om technische innovaties als een cultuurverandering.
De technische innovaties richten zich onder andere op het versterken van bruggen, wegen en/of kademuren, bijvoorbeeld door het verbeteren van de ondergrond door middel van bacteriën en het versterken van funderingen. Ook wordt gekeken naar alternatief gebruik van (delen) van bestaande infrastructuur, zoals het herwaarderen van een verkeersbrug tot fiets/voetgangersbrug (repurposing) of hergebruik van liggers (re-use). Binnen de huidige werkwijzen wordt infrastructuur die voorbij de technische levensduur is of niet meer voldoet aan de huidige (toets)normen gesloopt en opnieuw gebouwd.
In dit project wordt ingezet op het veranderen van deze ‘sloop en weggooi’- naar een ‘behoud, repareer en hergebruik’-cultuur. Naast de technische innovaties worden daarom ook business en waarderingsmodellen (voor circulariteit) en beslissingstools ontwikkeld. In de regionale proeftuinen – opgezet binnen de reguliere vervangings- en renovatieopgave – worden innovaties getest en op basis van de ervaringen in de praktijk verbeterd. Hierdoor hoeft de sector minder vaak en minder grootschalig te voorzien in sloop en vervanging, wat leidt tot lagere en (op systeemniveau) beter voorspelbare kosten, lagere MKI en kortere doorlooptijden.
Met functieherwaardering voorkomen we sloop door het veranderen van de (verkeers)functie van de brug. Hierbij worden de resultaten van het what if lab “Over-bruggen” gebruikt.
Samen met de markt ontwikkelt de Gemeente Amsterdam innovatieve oplossingen voor de renovatie van kademuren, na de Go/NoGo worden deze in 2024 testen. Hiermee kunnen kademuren in de toekomst gerichter, sneller en goedkoper worden hersteld. Tegelijkertijd wordt met deze oplossingen ingezet op behoud van het historisch aanzicht van de stad, en rust en tijd om het herstel planmatig aan te pakken.
Er worden proeftuinen ingericht voor het optimaliseren van de hergebruik keten voor o.a. straatstenen, stoeptegels, gebakken klinkers, waaronder verschillende tests met het automatiseren van schoonmaken en stapelen van gebruikte elementen. Ook wordt het onderzoek gestart naar de beste ruimtelijke inrichting van bouwhubs en overslagpunten om hergebruik te maximaliseren, vervoersbewegingen te minimaliseren en meer vervoer over water mogelijk te maken.
Vanuit de TU Delft wordt onderzoek opgestart naar het realiseren van systeem innovatie om grootschalig hergebruik van bouwelementen en materialen te stimuleren door hoge transactiekosten te verlagen. Daarnaast wordt een model ontwikkeld om hergebruik te bevorderen door de impact van circulaire maatregelen zichtbaar te maken, zoals levensduurverlenging en hergebruik van elementen.
Bij bestaande projecten van de provincie Noord-Holland worden recentelijk geïmplementeerde innovatieve toepassingen geëvalueerd. Deze proeftuinen hebben relatie met het verduurzamen en hergebruiken van bestaande bruggen of elementen binnen kaders van standaardisatie en industrialisatie.
Amsterdam
Noord-Holland
Betrokken organisaties
– Gemeente Amsterdam
– Provincie Noord Holland
– Tu Delft
– Boskalis
– IV-Infra
– Groundwater Technology
– BAM Infra BV
– Combinatie Markus-Veekens
– Dura Vermeer Infra Regionale Projecten BV
– Gebr. Beentjes GWW BV
– Germieco BV
– H. van Wijk infra BV
– Heijmans Infra BV
– KWS Infra Amsterdam-Utrecht
– Van Gelder Aannemingsmaatschappij BV
– Van Wijk Aannemersbedrijf Nieuwegein BV
– Wegenbouw-bedrijf J. Rutte BV
Meer weten?
Geeralt van den Ham
E g.van.den.ham@amsterdam.nl
Alexander Bletsis
E alexander.bletsis@tno.nl
Daan Schraven
E d.f.j.schraven@tudelft.nl
Christina Ottersberg
E C.Ottersberg@amsterdam.nl
Samen met meer dan 100 partijen uit de ontwerp-, bouw- en technieksector werken we aan een emissievrije, circulaire en klimaatbestendige leefomgeving voor 2050.