Ecosysteem

Gezocht: Facilitators voor Micro Learning Communities  

Om innovatie in het bedrijfsleven te versnellen, hebben de Universiteit Twente, Hogeschool Saxion, ROC van Twente, Wij Techniek en innovatieplatform Pioneering uit Oost-Nederland de krachten gebundeld. Samen stimuleren zij samenwerking tussen partijen in de ontwerp-, bouw- en technieksector via Micro Learning Communities (MLCs). Dit versnelt de implementatie van innovaties in de regio. Pioneering zet zich in dit Toekomstbestendige Leefomgevingproject in om regionaal bouwinnovaties te verbinden aan human capital. 

“Door anders samen te werken, kunnen we innovaties sneller toepassen en doorontwikkelen. Een slimme innovatie binnen één organisatie kan met de juiste samenwerking de hele keten vooruithelpen, aldus Stephan Corporaal, lector Human Capital.” 

Micro Learning Communities: leren en innoveren in kleine groepen 

Om dit te bereiken, is tijdens het project ‘Gas Erop!’ een samenwerkingsmodel ontwikkeld: de Micro Learning Community, ofwel MLC. In een MLC werkt een groep van 6-10 medewerkers met verschillende functies en opleidingsniveaus, onder begeleiding van een facilitator, aan de uitdaging om een innovatie (verder) te implementeren binnen hun organisatie. Denk hierbij aan het reduceren van afvalstromen in het bouwproces.  

Doordat alle betrokken bij dit proces deelnemen aan de micro learning community kunnen zij oplossingen direct in de praktijk uitproberen en “wat werkt” ook direct implementeren. De oplossing wordt niet aangereikt door een opleider of specialist, maar komt voort uit de samenwerking tussen professionals door te leren, werken en innoveren. Zijzelf bepalen wanneer zij een expert willen uitnodigen om eventuele kennis lacunes te dichten en op basis waarvan zij verder kunnen experimenteren.  Door dit proces ontstaat in een periode van tien weken een concrete oplossing, nieuwe werkwijze en inzicht in vervolgstappen. 

Facilitator zorgt voor gelijkwaardigheid in de groep 

Een belangrijke factor in het succes van micro learning communities is de rol van de facilitator, legt Stephan Corporaal, lector Human Capital aan Hogeschool Saxion, uit. “Goede begeleiding is essentieel om de effectiviteit van micro learning communities te optimaliseren,” stelt hij. Facilitators zijn geen inhoudelijke experts, maar procesbegeleiders die de samenwerking en kennisdeling binnen de groep ondersteunen. 

“De facilitator is de vonk die de motor doet draaien”, verteld Stephan. Deelnemers aan micro learning communities hebben achtergronden en functies binnen de bedrijven. Zij zijn vaak niet gewend om op gelijke voet met elkaar tot oplossingen te komen, immers krijgt men in het dagelijks werk de opdracht van “boven”. Het is dus een uitdaging om samen aan het stuur te staan en je te realiseren dat iedere functie over unieke informatie beschikt en dat enkel met ieder stukje van de puzzel goede experimenten kunnen worden opgezet. “De facilitator zet dit proces aan, door alle deelnemers uit te nodigen hun expertise te delen, hun ervaringen in te brengen en samen tot nieuwe, werkbare ideeën te komen”, legt Stephan verder uit.  

Een groeiend tekort aan facilitators 

De MLC-aanpak heeft al veel succes geboekt en wordt daarom steeds vaker toegepast. Zo wil Wij Techniek deze systematiek landelijk uitrollen. Maar er is een uitdaging: er zijn te weinig facilitators om aan de toenemende vraag te voldoen. 

Binnen het programma Toekomstbestendige Leefomgeving – Ecosystemen wordt momenteel gewerkt aan de opleiding van meer facilitators. Stephan vertelt: “We leiden nu vier facilitators van ROC Aventus en twee arbeidsmarktcoaches van Wij Techniek op. Maar dat is nog lang niet genoeg om de landelijke opschaling mogelijk te maken.” 

Opleiding tot facilitator 

Om het tekort aan facilitators aan te pakken, is er een praktische opleiding ontwikkeld die professionals in slechts 10 weken de basis van het begeleiden van micro learning communities bijbrengt. De praktische aard van de opleiding helpt facilitators bovendien om flexibel te zijn in verschillende situaties. Elk vraagstuk is anders en organisaties kunnen sterk van elkaar verschillen. Daarom is het noodzaak dat een facilitator de situatie goed kan inschatten en daar de juiste tools aan weet te koppelen.  

Het opleidingsproces is in verschillende fases opgedeeld (zie ook de roadmap afbeelding onder dit artikel): 

  1. Fase 1 – Zelfstudie: De kandidaat start met het bestuderen van opleidingsmateriaal, waaronder handleidingen, kennisclips en praktijkcases, om de theoretische achtergrond van de MLC-methode te begrijpen. 
  2. Fase 2 – Meelopen met een ervaren facilitator: De kandidaat wordt gekoppeld aan een ervaren facilitator (buddy) en loopt enkele bijeenkomsten mee. Na een aantal sessies neemt de kandidaat zelf een onderdeel van de bijeenkomst voor zijn rekening. Na evaluatie wordt besloten of de kandidaat klaar is om zelfstandig een MLC te begeleiden. 
  3. Fase 3 – Junior facilitator: De kandidaat krijgt de verantwoordelijkheid om een eigen MLC te begeleiden, met ondersteuning van de buddy. De junior facilitator neemt ook deel aan intervisiebijeenkomsten voor verdere reflectie en groei. 

Na het succesvol begeleiden van een eerste MLC volgt een evaluatie. Bij een positieve beoordeling ontvangt de kandidaat de titel ‘senior facilitator’ en is het onboardingprogramma afgerond. Als de facilitator door wil groeien, kan dit naar de rol van buddy of coördinator. 

Word facilitator! 

Interesse om facilitator te worden? Neem dan contact op met Bas van Dongen via b.vandongen@pioneering.nl. 

Meer nieuws

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Ieder begin van de maand het laatste nieuws in je mailbox.